Ce înseamnă greenwashing?

Ce înseamnă greenwashing?

Greenwashing – ”spălare verde”, ”camuflare verde” – este o poziționare ecologică a companiei a unui produs sau a unui serviciu care doar par a fi eco. 

Termenul dat a fost introdus în anul 1986 de către biologul activist american Jay Westerveld.

Cum funcționează greenwashing?

Cumpărătorul vede acest produs și i se crează impresia că acest product este de proveniență naturală, ecologic și ”verde”. La această ideie se ajunge prin metode diferite: cu promisiuni, cu pseudo marcaj, publicitare și formulări neclare. Conform datelor Uniunii Europene, 76 % din toate produsele nealimentare din magazinele Europene conțin careva marcaje ce demonstrează proveniența ecologică.

Producătorii se bazează pe sentimentele și experiența insuficientă publicului

Procurarea producției ”verde” crează senzația de legătură cu o comunitate mare de oameni, care au mai multe calități pozitive: grija de natură, dragostea față de animale, poziție socială și grijuliu.

Companiile îi oferă cumpărătorului așa oportunitate, el poate procura o cremă de față, o pereche de blugi sau orice altceva și prin astă să simtă cum el ajută natura. Brand-ul capătă o imagine ”verde” și un cumpărător care îl va reține.

Cu produsele alimentare spre exemplu, cumpărătorul simte că are grijă de sănătatea sa, atunci când procură produse mai ”verde” decât altele.

Vânzătorul asigură cumpărătorul că produsele lui nu conțin impurități dăunătoare sau că acesta ajută la tratarea unor boli, chiar dacă în componența acestuia componența de tratare se află pe ultimele poziții.

Cumpărătorii cred că dacă vor procura aceste produse speciale, vor deveni mai sănătoși, mai puternici și vor trăi mai mult. Din păcate, nu avem o varietate de metodele prin care am distinge un produs ecologic de cel simplu. Cel mai mare ajutor pentru cumpărător este ambalajul, pe care companiile din categoria greenwashing cu sârguință le fac cât mai ”verde”, iar informație de pe internet aste puțin căutată atunci cînd procuri salam sau cașcaval.

Este folosit totul ce permite să duci cumpărătorul în eroare dar în același rând să nu treci limitele legislației: utilizarea afirmațiilor neclare, embleme verzi pe ambalaj, care de fapt nu semnifică nimic, cifre mare și procentaje în urmă cărora nu stă nimic la bază… 

În Rusia nu sunt legi care ar reglementa utilizarea prefixelor și terminologiei ”eco-”, ”bio-”, ”verde” și derivații ”nu conține…”, ”fără…” sau ”util pentru…”. Alfabetizarea ecologică a consumatorilor și specialiștilor care activează în domeniul comunicării este la un nivel scăzut, din aceste considerente, codul de etică profesională este deseori încălcat. Organele care răspund de certificarea ecologică nu de fiecare dată activează conștiincios.

De ce are loc una ca asta?

În primul rând, așa abordare sporește imaginea brand-ului în fața  cumpărătorului. Grija față de mediul înconjurător, utilizarea componentelor naturale, marcaje verzi pe ambalaje contribuie la aceea că brand-ul pare a fi unul bun, pozitiv și aceasta sporește vânzările.

În al doilea rând, aceasta permite să ridici prețul produsului. Logica vânzărilor este una dură, dacă vrei să fii sănătos frumos și bun, atunci plătește, și astea sunt lucrurile pe care nu dorești să economisești. Produsele într-adevăr ecologice, în cel mai dese cazuri sunt scumpe iar greenwashing are tendința de a copia aceste produse și nu are de gând să rămână în urmă.

În al treilea rând, față de businessul ”verde” poate fi atitudine specială din partea autorităților. Având ca activitate businessul verde, poți beneficia de anumite impozite scăzute, ajutor și susținere din partea statului.

Produse organice și greenwashing, cum să le diferențiem?

Avertizat – înseamnă înarmat. Ca să nu te sperii de cantitatea ambalajelor verzi de pe rafturile magazinelor, poți urma pașii următori:

– Studiază lista marcajelor eco care sunt confirmate prin certificate ecologice recunoscute la nivel internațional. Uneori producătorii contrafac marcajele renumite, în alte cazuri designerii companiei crează marcaje ”verzi” proprii.

– Verificarea prin expertiză la centrele independente de certificare. Spre deosebire de centrele care care sunt sponsorizate de brand sau chiar de laboratoarele personale, centrele independente furnizează date care mai mult par a fi veridice.

– Să fii atent la conținut, spre exemplu suplimentele nutritive dăunătoare și conservanții în mâncare indică că produsul dat deja nu poate fi unul ecologic.

– Să te abonezi la blogerii sau la hashtag-uri tematice în orice rețea de socializarea pe care o utilizezi, acolo poți găsi sfaturi utile care sunt scrise într-un limbaj accesibil.

– Să apelezi la producători atunci cînd ambalajul nu îți crează încredere. Poți preciza cu care certificate ecologice, rezultate de teste care au fost făcute în laboratoarele independente, patente sau documentare tehnica, ei pot demonstra proprietățile produsului care au fost menționate.

Aceste metode te vor ajuta să diferențiezi produsele organice de cele care doar pretind la o așa denumire. Nu neapărat, produsele care au acest tip de marcaj, vor dăuna sănătății, de regulă ele sunt la fel ca și produsele care nu au acest marcaj doar că sunt mai scumpe. Dar tu decizi dacă merită să plătești în surplus și să susții producătorul dat.